سایت نظامی آی آر ارتش
بزرگترین و متفاوت ترین سایت نظامی در ایران




جنگنده عمود پرواز F35

می توان گفت که جدیدترین هواپیمای نظامی آمریکا، جنگنده مشترک عمود پرواز F-35 JSF است که هم اکنون در مراحل در طراحی و ساخت بوسیله شرکت لاکهید مارتین می باشد.  این جنگنده طی یک برنامه مشترک توسط شرکت های نورث روپ گرومن، BAE سیستمز، پرات اند ویتنی و رولزرویس ساخته می شود.
جنگنده JSF، جنگنده ایست چندماموریته که برای عملیات هوا به زمین بهینه سازی شده و ماموریت هوا به هوا، اصولاً ماموریت ثانویه آن به شمار می آید. اگر به تصاویر این هواپیما دقت کنید، می بینید که این هواپیما تا حدود زیادی به جنگندهF/A-22 Raptor شباهت دارد و طرح کلی آن مشابه این هواپیما بوده و هم چنین تا حدود زیادی نیز از فناوری های مشترکی بهره می جویند. این هواپیما، در پاسخ به نیاز به هواپیمایی که قابلیت پرواز عمودی را داشته باشد، در مرحله طراحی قرار گرفت، چرا که هواپیمایی که بتواند عمودی از زمین برخیزد، دارای فرسایش قطعات پایین تر و مهمتر از آن طول باند کمتر می باشد که آن را به وسیله ی بهینه ای برای برخاست از روی ناوهای هواپیمابر و همچنین فرود بر روی آنها تبدیل می کند. برای انجام این مهم، این هواپیمای پیشرفته تک موتوره، از سیستم وکتورد تراست یا کشش منحرف شده بهره می جوید، یعنی ابتداً همانند موتورهای توربوپراپ نیروی موتور ابتدا به یک جعبه دنده برای کاهش دور انتقال یافته سپس به یک فن یا پنکه عمود بر سطح زمین منتقل می شود. این پنکه نیروی مورد نیاز هواپیما را برای برخاستن تا یک ارتفاع مطمئن تامین کرده و پس از آن، به تدریج قدرت موتور بیشتر به سمت خروجی موتور متوجه شده و از قدرت لیفت فن کاسته می شود و هواپیما به جلو رانده می شود. در سیستم قدرت این هواپیما، برای برخاست، ابتدا دریچه ای زیر و بالای کابین خلبان باز شده و از آن جا لیفت فن هوا را با سرعت زیاد از بالا به سمت پایین پمپاژ می کند. همزمان با این کار، خروجی انتهایی موتور نیز به سمت پایین برگشته و نیروی تراست رو به پایین تولید می کند. این دو محل تولید نیرو، بالانس هواپیما یا تعادل آن را نیز بر قرار می سازند.

این هواپیما، بسته به موتوری که روی آن نصب می گردد، دارای بردی برابر 1200 هزار کیلومتر و حداکثر سرعتی معادل یک و هشت دهم ماخ خواهد بود. این هواپیما، قادر است با بیشینه وزنی حدود 22 تن عملیات برخاست یا تیک آف را انجام دهد. البته در گونه دریایی یا ناونشین این هواپیما، که مدل B یا C می تواند باشد، تغییراتی برای توانایی لندینگ یا نشست بر روی ناو از جمله بزرگتر کردن بالها و افزایش سطح فلپ ها و همچنین تغییراتی نیز در موتور آن حاصل می گردد. این هواپیما، برای حمل تسلیحات خود از دو محفظه داخلی و چهار پایلون خارجی استفاده می کند. هر یک از محفظه ها، قابلیت حمل دو موشک یا بمب یا هر سلاح دیگر را دارند و مقرهای خارجی نیز به همین ترتیب می توانند لود شوند. تقریباً در تمامی مدلهای این هواپیما، تسلیحات یکسانی به کار رفته و تغییرات تنها در قسمت راداری و سیستم های پیچیده برخاست و نشست صورت می پذیرد. از این جنگنده، تعداد بسیار فراوانی، یعنی حدود 3000 فروند سفارش داده شده که حدود 1700 فروند آن برای نیروی هوایی و بقیه برای نیروهای دریایی و ناوگان های آنان خواهد بود. با تمام اوصاف، انتظار می رود که این هواپیما در سال 2008 وارد خدمت شود، یعنی همان سالی که پرنده رویایی اف-14 تامکت بازنشسته و برای همیشه به موزه های هوایی سپرده خواهد شد.

 

 مدلها:

جنگنده F-35 قرار است در سه مدل ساخته گردد:
مدل A که برای نیروی هوایی در نظر گرفته شده و جنگنده ای باقابلیت پروازی عادیست و قرار است جایگزین F-16 (فالکن) و A-10 شود.
مدل B که برای سپاه تفنگداران دریایی(USMC) طراحی شده و دارای برد زیاد و قابلیت نشست و برخواست کوتاه است و برای جایگزینی هارییر در نظر گرفته شده است.
مدل C که برای نیروی دریایی (USN) و نیروهای انگلیسی در نظر گرفته شده که دارایی قابلیت ناو نشینی و نشست و برخواست کوتاه است.

 

جنگنده F35 ملقب با صاعقه 2  يك جنگنده همه كاره :

جنگنده F35 ملقب با صاعقه 2  يك جنگنده همه كاره از طرحي مشترك توسط دو شركت بزرگ هواپيما سازي آمريكا به منظور ضربه زدن سريع به دشمن طراحي و در نهايت توسط شركت Pratt & Whitney ساخته  مي شود . اين هواپيما بعد از پرواز اوليه نامزد گرديد كه در سالهاي آينده 70 تا 90 درصد قدرت نيروي هوايي و درياي امريكا را در اختيار بگيرد . كل طرح ريزي اوليه اين هواپيما برداشتي متفاوت از جنگنده F22 مي باشد . تمامي مدلها مجهز به دوربين مادون قرمز ، سيستم كنترل كننده موشكهاي هوابه هوا و هوابه زمين ، سيستم حمل بمب هاي فوق پيشرفته ليزري هدايت شونده و دستگاه فوق پيشرفته جنگ الكترونيك و سيستم لود مهمات مي باشند . البته ذكر شده كه قابليت نصب و حمل جنگ افزارهاي فوق پيشرفته را دارا مي باشد كه از ذكر نام آنها خودداري شده است .
تنها اشكالي كه كارشناسان از اين هواپيما گرفته اند اين بود كه هر مدل صرفا براي منظوري خاص طراحي گرديده كه در پاسخ مي توان گفت با توجه به تنوع مشخصات هر مدل امكان بكارگيري همه موارد در يك مدل تقريبا غير ممكن است . لازم به ذكر است اولين پرواز اين هواپيما بصورت آزمايشي در تاريخ 24 اكتبر سال 2000 مي باشد و تا بحال فقط  پرواز مدلهاي آزمايشي با نامهاي X35 انجام پذيرفته است و پيش بيني شده اولين پرواز رسمي آن البته فقط مدل A تا پايان سال 2006 انجام گيرد .


مدل A :
اين مدل به سفارش نيروي هوايي امريكا ساخته شده است  نيروي هوايي امريكا بعد از بررسي هاي  متعدد برروي جنگنده f22  طرحي را ارائه نمود كه در آن علاوه بر اينكه مشكلات و معايب f22 رفع گرديده بود قابليتهاي جديدي در آن در نظر گرفته شده  بود اين طرح اوليه توسط دو شركت كه ذكر شده بررسي و بعد از تغييراتي به وزارت دفاع امريكا عودت داده شد كه پس از تصويب كار ساخت شروع گرديد . در اين مدل با تغييراتي كه در بدنه آن داده شده مشكلات جنگهاي هوابه هوا درهواپيماهاي F15 و F22 كاملا رفع گرديده است و بطور كلي اين هواپيما مدل ارتقاء يافته F16 مي باشد .
اين مدل از سوي وزارت دفاع امريكا بعنوان تنها مدل قابل صادر انتخاب گرديد و مقرر شد با حذف يكسري از دستگاههاي ناوبري اصلي در دو درجه 2 و 3  با قيمت پايه 45 ميليون دلار صادر گردد . بعد از اعلام اين خبر كشورهاي ايتاليا – هلند – اسرائيل – استراليا – كانادا – دانمارك – تركيه – نروژ و سنگاپور سفارشات خود را براي خريد مدل درجه 2 اين هواپيما ارائه كردند كه دولت امريكا با درخواست كشورهاي ايتاليا و هلند موافق نكرد و به آنها مدل درجه 3 را پيشنهاد كرد البته لازم مي دانم كه ذكر كنم منظور از درجه 2 يا 3 ضعف يا عدم كيفيت نمي باشد بلكه صرفا بخاطر نوع دستگاه هاي حذف شده از روي آنها مي باشد. پيش بيني مي شود تحويل آن به بعد از سال 2008 مي باشد .

مدل B :
هواپيمايي با قابليت  پرواز در ارتفاع كم با سرعت بسيار بالا مي باشد و در حالت افقي هم امكان پرواز و نشستن در باندهايي با طول كم را نيز دارا مي باشد . مهمترين ويژگي اين مدل فوق العاده عمود پرواز بودن آن است بطوري كه عنوان شده جايگزين كاملي براي هواپيماي قديمي هرير AV-8B و هواپيماي هرير 2 مي باشد و پيش بيني مي شود در آينده اي نزديك با توجه به روابط خوب امريكا با انگلستان در اختيار اين كشور نيز قرارگيرد . F35B داراي موتور توربوفني بسيار قوي با قابليت نشستن و برخاستن در زمينهاي ناهموار مي باشد كه انتقال دادن ستون اصلي اين هواپيما به عقب آن اين قابليت را ايجاد نموده و همچنين از ديگر تغييراتي كه در آن داده شده انتقال سيستم ناوبري آن به عقب هواپيما اشاره كرد . از ديگر قابليت هاي اين مدل مي توان به جانمايي تانركهاي سوخت آن را در كنار موتوربالابرنده اشاره كنيم  كه دسترسي به آن را نسبت به مدلهاي ديگر آسان تر نموده است . قدرت اصلي اين هواپيما توسط همان موتورتوربو فن و به شكل منحصر به فردي  تامين مي گردد بطوري كه با تعبيه يك لوله خرطوي شكل اين امكان را فراهم آورده تا در هنگام بلند شدن به صورت عمودي همزمان بصورت افقي حركت كرده و بلافاصله به خود حالت جنگي بگيرد كه اين قابليتي بود كه مدتهاست نيروي دريايي امريكا جهت استفاده در ناوهاي جنگلي خود به آن نياز داشت . متاسفانه اين مدل از F35 مشكلاتي از جمله پرداخت هزينه هاي گزاف براي نگهداري و هر پرواز و سنگيني وزن دارد  كه البته اين بخاطر استفاده از سيستمهاي بسيار پيشرفته مي باشد كه همين امر باعث سنگين شدن و هزينه نگهداري بالا آن شده است  كه اين  يكي از معايب اصلي آن مي باشد . مهندسين در تلاشند تا سيستمي را طراحي كنند كه علاوه بركاهش هزينه هاي گزاف نگهداري اندازه اين مدل تغيير و درنتيجه وزن آنرا كاهش دهند .

مدل C :
مي توان به جرات گفت كه تمام مشخصاتي كه بايد يك جنگنده كامل داشته باشد اين هواپيما داراست جنگنده اي فوق العاده چه از لحاظ طراحي چه از لحاظ حمل تجهيزات . اين هواپيما كه براي خدمت در نيروي دريايي امريكا ( البته نه بطور صرف ) طراحي و ساخته شده است از بين مدلهاي ساخته شده f35  تنها اين مدل به غلطك حمال مجهز گرديد . مدل C مدل را مي توان مدل ارتقاء يافته جنگنده F18-EF دانست . يكي از قابليت هاي مهم اين هواپيما شركت در تك هاي انفجاري شبانه مي باشد كه مي تواند با حداقل امكان ردگيري توسط راداهاي دشمن نفوذ كرده هدف را منهدم و بازگردد . مدل C را مي توان مدل ارتقاء يافته اي درنظر گرفته كه بسياري از معايب جنگنده هاي قبل از آن در آن  برطرف شده كه از جمله مي توان به 35 درصد افزايش بال اشاره كرد كه سبب شده كه سوخت بيشتري حمل كرده و درحالي كه هواپيما مسلح و سنگين است با سرعت بالا در ارتفاع كم حركت كند . استفاده از تيغه دماغه بزرگتر و سكان و سطح پروازي بهتر ، قابليت تا شدن بالها ، اصلاح كردن سيستم كنترل و نيرومند كردن ارابه فرود نسبت به مدلهاي ديگرF35 را مي توان نام برد . در اين مدل دستگاه پيشرفته كنترل موشك در جنگهاي هوابه هوا بكار رفته است از ديگر قابليتهاي اين هواپيماي منحصر به فرد مي توان  سيستم فرود خودكار و  طراحي و نصب سيستم فوق پيشرفته اژدرانداز اشاره كرد اين سيستم به صورتي طراحي گرديده كه خلبان قادر به كنترل اژدر شليك شده خود مي باشد.

ویژگیها:

یکی از خصوصیات جنگنده F-35 کم پیدایی آن از لحاظ راداری است(به جز در مدل B به دلیل نیاز کمتر به این ویژگی در این مدل). یکی از اصول کم پیدایی به کار رفته در این جنگنده استفاده از بدنه ی تقریبا یک پارچه است، بدین معنی که ساختار بال با بدنه یکپارچه است و به داخل بدنه فرو می رود(برخلاف جنگنده های کنونی). همچنین در بدنه ی F-35  به میزان قابل توجهی از مواد مرکب ( کامپوزیت) به کار رفته است.
در F-35، پسگرایی بال و دم نسبت به لبه ی جلویی 35 درجه و نسبت به لبه ی عقبی 15 درجه است. سکانهای عمودی ثابت هواپیما دارای پسگرایی تا 35 درجه و انحراف تا 25 درجه هستند. بدین ترتیب بعد از مدتها یک جنگنده مدرن بر سلطه  بیش از 50 ساله ی بالهای پسگرا خاتمه داد.
این جنگنده از موتور F.119 ساخت شرکت پرات اندویتنی استفده می کند. نکته  جالب در مورد این موتورها این است که  با وجود فناوری  پیشرفته  و کارآمد آن، قیمت  پایینتری نسبت  به  موتورهای  دیگر دارد و نگهداری آن نیز راحتر است. هرکدام  از موتورها نیروی  پیشرانی  به  اندازه 15420 کیلوگرم تولید می کند که با استفاده  از پس سوز (afterburner) این  نیرو به  22675 کیلوگرم می رسد.
ساخت  رادار F-35 را بخش سیستمهای  الکتریکی  شرکت  نورثروپ گرومن  عهده دار است  و برای  این  کار شرکت گرومن  دست  به  گسترش  رادار APG-77 زده است  و با مدرن  کردن  آن  امیدوار است  که هوشمندترین  رادار حال  حاضر جهان راطراحی  کند؛ البته هیچگاه از تواناییهای کامل این رادار در انواع صادراتی استفاده نخواهد شد. شایان ذکر است که تعداد آنتنهای رادار از 62 برای رپتور به 21 برای F-35 کاهش یافته است.
 گفته میشود F-35 ( همانند رپتور) به تجیزات داخلی الکترونیک یکپارچه مجهز است و برای کاهش هزینه ها در تمام جنگنده ها از تجیزات استاندارد استفاده خواهد شد. همچنین این جنگنده به همراه رادار خود از سامانه ی SA برای هرچه راحت تر کردن کنترل رادار بهره می برد که این سامانه وضعیت آسمان نبرد، دستورات و اجازه شلیک موشکها و اسکن زمینی و... را صادر و گزارش می نماید. از دیگر سامانه ها میتوان به سامانه ی جلونگر فروسرخ که به منظور پرواز در ارتفاع پایین و آشکار سازی عوارض زمینی و پدافندهای دشمن استفاده می شود، نام برد.
اما از لحاظ حمل تسلیحات F-35 دارای یک محفظه جنگ افزاری در زیر بدنه است که برای کم پیدایی راداری در آن محل تعبیه شده و در صورت عدم لزوم کم پیدایی راداری می تواند از آویزگاه های زیر بال نیز بهره ببرد.
F-35 در بعد کوتاه برد از موشکهای رایج ساید وایندر (احتمالا در دو مدل X و M )استفاده خواهد کرد و در بعد میانبرد از آمرام استفاده می کند(احتمالا از مدل C که از یک جستجو گر چند طیفی برای ردگیری موشکهای کروز کم پیدا بهره می برد).
اما تسلیحات اصلی جنگنده (با توجه به اینکه وظیفه ی اصلی این جنگنده ایفای نقش هجومی و ضربتیست) انواع -55/78/87  CBUاست (این بمبها بمبهای هوا-انفجاری هستند و قبل از رسیدن به زمین منفجر می شوند و تاثیر هولناکی بر روی وسایل زرهی و به خصوص نفرات پیاده دارند و به قدری وحشتناک هستند که از آنها برای پاکسازی میادین مین استفاده می شود). از دیگر تسلیحات قابل حمل توسط  F-35 بمبهای هدایت دقیق (GBU) و درنهایت یکی از هولناکترین بمب ها یعنی بمبهای سری JADAM (مانند سری GBU) است. این بمبهای ترکش شونده برای مقاصد تهاجمی مستقیم استفاده می شوند و درنهایت بمبهای DAACM که برای تهاجم علیه فرودگاه ها کاربرد دارند. همچنین انواع موشکهای هوا به زمین به اضافه یک توپ 27 میلیمتری ماوزر در نمونه های عادی و توپهای غلافدار درنمونه های عمود پرواز را باید به این لیست افزود.
انتظار می رود مدلهای A جنگنده F-35 در سال  2011 میلادی با قیمت 40 میلیون  دلار به بازار تسلیحات عرضه شود و مدلهای B و  C نیز در سال 2012 وارد خدمت شوند.

 

مقایسه  F-35 با F-22:

بسیاری معتقدند این دو جنگنده از بسیاری جهات، از جمله در ورودیهای هوای کناری، دماغه و بال ذوزنقه ای و سکان عمودی دم مشابه هستند؛ ولی از نظر کلی با وجودی که رادار  F-35برداشتی با ماهیتی نا معلوم از رادار رپتور است، تنها 40 تا 50 درصد توانایی آن را داراست و از نظر پنهانکاری اگر رپتور را یک توپ بیسبال در نظر بگیریم F-35 حکم توپ فوتبال را دارد و بازتاب راداریش بیشتر است.
در مدیریت جنگهای نوین قرار است هر F-35 بتواند نقش 2 جنگنده ی F/A18 را به خوبی ایفا کند، در حالی که حداقل دو فروند F-35 برای ایفای نقش یک رپتور مورد نیاز است.
مدل تونل باد جنگنده F-35 در مرکز مهندسی طراحی ارنولد
بر پایه ی تست هایی که در تونل باد انجام گرفت ، لاکهید مارتین با مقداری بزرگتر کردن طرح X-35 ، وارد پروژه ی F-35 شد.در این راستا تثبیت کننده افقی جنگنده جهت حفظ کنترل 2 اینچ جابجا شد و به سمت عقب هواپیما نزدیکتر شد.قسمت فوقانی بدنه یک اینچ در امتداد خط میانی جنگنده ، بالاتر آمد.تصمیمی نیز جهت بزرگتر کردن اندازه ی قسمت های حمل سلاح مدل F-35B گرفته شد تا وجه اشتراکی با دو نوع دیگر داشته باشد.سرانجام ساخت قسمت های مختلف بدنه ی F-35 در نوامبر 2003 آغاز شد.

 

مشخصات جنگنده F-35:

نوع کاربری: استریک فایتر
 شرکت سازنده: لاکهید مارتین
 خدمه: 1 نفر
 آخرین قیمت: بین 28 تا 35 میلیون دلار
 نیروی محرکه: یک عدد   Pratt & Whitney F119-PW-100 استفاده شده در اف-22 رپتور
 طول: 13.5 متر
 عرض: 10.8 متر
 وزن خالی: 10200 کیلو گرم
 حداکثر وزن: 22600 کیلو گرم
  حداکثر سرعت: احتمالا 1.8 ماخ
 برد: در نمونه ازمایشی 1200 کیلومتر
توضیح: مشخصات فوق مربوط به مدل ازمایشی F-35 با نام X-35 Joint Strike Fighter می باشد.

 

آمریکا قصد خرید 2,443 فروند از این جنگنده را به ارزش 323 میلیارد دلار دارد که این موضوع ، طرح را به گران قیمت ترین برنامه ی دفاعی ایالات متحده و دنیا ، تبدیل کرده است.آمارهای مالی سال 2010 نیروی هوایی ایالات متحده نشان از آن داشت که مخارج فرعی این پروژه از 89 میلیون دلار به 200 میلیون دلار تا مرحله تولید F-35 ، افزایش یافته است.در نهایت هزینه ی تخمینی خرید 2,443 فروند F-35 به حدود 382 میلیارد دلار افزایش یافت و هر هواپیما به طور میانگین 156 میلیون دلار قیمت گذاری شد.افزایش هزینه های این طرح ، ایالات متحده را واداشت تا در تعداد تولیدی این جنگنده تردید داشته باشد.در ژانویه سال 2011 ، F-35B بخاطر بروز برخی مشکلات در تولید به مدت دو سال تحت بازنگری خواهد بود.در فوریه همین سال پنتاگون مبلغی به ارزش 207.6 میلیون دلار برای آماده کردن کردن هر جنگنده در FY2012 پیش بینی کرد که در صورت انجام تحقیقات ، تولید ، آزمایش و ارزیابی به 304.15 میلون دلار برای هر جنگنده تمام خواهد شد.

 

دانلود فیلم

 

 

منبع:میلیتاری پارسی

تهیه و تنظیم:elyas



8
6
مطلب را بازنشر کنید :


احمد
احمد در تاريخ 1395/6/5 گفته:
بنده تو ماهنامه صنایع هوایی خوندم که قرار داد فروش نسخه معمولی F35 به کانادا منعقد شده و قیمت هر فروند از این جنگنده بالغ بر 80 میلیون دلاره
حالا نمیدونم این منبع شما 35 میلیون دلار رو از کجا اورده
پاسخ : این اف 35 قضیه ش طولانیه....قیمتش افزایش پیدا کرده طی چند سال
رضا
رضا در تاريخ 1394/7/27 گفته:
ممنون و تشکر فراوان
adc
adc در تاريخ 1393/5/17 گفته:
قیمت اف35 35 میلیون دلار نیست آخه اینکه پول یک هواپیمای نسل 3 هم نمیشه قیمت اف 35 حدود 175 میلیون تا200 میلیون دلاره
پاسخ : منبع این پست ذکر شده....قیمت مربوطه به نقل از منبع میباشد
sevda.a
sevda.a در تاريخ 1392/7/20 گفته:
ممنون حرف نداره دستت شمادرد نكنه ممنوننننننننننننن

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:):(;):D;)):X:?:P:*=((:O@};-:B/:):S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟[حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی
به نظر شما بودجه های نظامی ایران در کدام بخش(ها) باید متمرکز شوند؟(انتخاب چند گزینه امکان پذیر است))









کاربران آنلاین : 6

galla , mohammad_naeimi_97 , nazsa , hunter-hunter , ahmad , mr-ya30n ,

» تعداد مطالب : 574

» نظرات : 1734

» تعداد اعضا : 9777

» افراد آنلاين : 49

» پویا قلیزاده گفته : شمایک روز هم نمی توانید توی نو...
» reza07 گفته : همه اهنگ هار حماسی را نمیشه یه...
» فاطمه گفته : اللهم حفظ الامام خامنه ای..آمی...
» romain گفته : سلام. همه آهنگهاتون قشنگه. نمی...
» بسیجی گفته : سلام برادراسم سلاح شماره 5 ر...
» رضا گفته : باسلام اكثر سايتها در چند سال ...
» فارسی سلمان گفته : سلام میخاستم بپرسم درعملیات ان...
» فارسی سلمان گفته : سلام ودرودبه مدیران محترم سایت...
» سعید گفته : ما با ولایت زنده ایم تا زنده ا...
» شهرام گفته : با سلام به تمامی دوستان و سلام...
دوربین مدار بسته داهوا

فروش قطعات به قیمت عمده - ارسال به تمام نقاط ایران

   
تیم مدیریت آی آر ارتش
آخرین کلیپ ها
برچسب های سایت