crounus2000
تعداد ارسال ها: 4251
تاريخ عضويت: 14 /8 /1392
محل زندگي: گرگان
سن: 32
تعداد تشکر کرده: 25580
تعداد تشکر شده: 25661
|
گنبد نقره ای
عملیات گنبد کروم (یا گنبد نقره ای)
Operation Chrome Dome
در طول جنگ سرد،به بمب افکن های B-52 که توان هسته ای داشتند ماموریت حساس و ویژای اعطا شد که جز دشوار ترین ماموریت ها بود و در صورت درگیری تلفات زیادی را بر جای می گذاشت. این عملیات نام گنبد کروم را به خود گرفت و در آن به صورت 24 ساعته یک بمب افکن مجهز به کلاهک های هسته ای در آسمان پرواز می کرد تا در صورت وقوع درگیری بین آمریکا و شوروی، بلافاصله حملات اتمی را به شوروی انجام دهد.
به این ترتیب امریکا تلاش داشت تا حمله پیشدستانه یا تلافی اتمی در کوتاهترین زمان ممکن را برای خود حفظ کند
همواره این بمب افکن ها در نزدیکی مرزهای شوروی در پرواز بودند و گوش به فرمان اعلام کد حمله تا با سرعت وارد عمل شده و بمب های اتمی خود را بر فراز شوروی رها کنند.
در 16 ژانویه سال 1966، یک B-52G، با رمز چای 16 (Tea-16) پایگاه مادر را ترک و وارد آسمان شد. به دلیل مداومت پروازی بالا این بمب افکن مجبور بود دوبار سوختگیری هوایی بکند، که یکبار در نزدیکی مرز های ترکیه بود.
سوخترسان با رمز دیزل 3 برای آخرین بار در 17 ژانویه سال 1966 به این بمب افکن سوخترسانی کرد.
بنا به دلایلی که هنوز هم روشن نیست، سرعت بمب افکن کمی بیش از سوخترسان بود که همین باعث شد B-52 به KC-135 برخورد کند و بال چپ بمب افکن دچار آسیب های فراوان و خطر ناک بشود.
آسیب به قدری جدی بود که کل بال چپ در آستانه کنده شدن بود. در همین گیر و دار و به دلیل فشار زیاد بر سازه ؛ چهار کلاهک هسته ای از بمب افکن رها شدند .
سه بمب حاصل از این سقوط در نزدیکی روستای Palomares در ساحل دریای مدیترانه و در اسپانیا سقوط کرد.
اولین بمب در نزدیکی ساحل سقوط کرد دومی به عمق آب رفت و پس از آن بمب سوم در فاصله بسیار کمی از قبرستان به زمین برخورد کرد.
به دلیل اینکه سوییچ بمب ها غیر فعال بودند انفجاری روی نداد، اما خطر تشعشعات اتمی وجود داشت.
گویا به خاطر وجود ماده خاصی در خاک آن منطقه، مقدار پلوتونیوم های بمب هاای آسیب دیده کاهش یافته بود.
به سرعت از نیروی هوایی آمریکا (USAF) تیم هایی وارد منطقه شدند تا بتوانند بمب ها را خارج و جلوی انتشار رادیو اکتیو را بگیرند و منطقه آلوده را پاکسازی بکنند.
پس از اعلام کشف سه بمب، گزارش پیدا شدن بمب چهارم از هیچ جا مخابره نشد.
بمب گم شده بود و کسی نمیدانست که کجاست و همه بسیج شده بودند تا بمب چهارم را پیدا کنند.
نیروی دریایی ایالات متحده بیش از 30 شناور از جمله ناوشکن ها و کشتی های لجستیکی را وارد منطقه کرد تا کف دریا را به خوبی جستجو کنند.
در نهایت، 11 هفته پس از حادثه، ناو USS Petrellifted چهارمین بمب MK-28 را 8 صبح 7 اوریل پیدا کرد.
در بین دماغه و انتهای بمب یک شکاف کوچک و 4 سوراخ کوچک دیگر ایجاد شده بود اما خوشبختانه سوئیچ ها هنوز در موقعیت امن قرار داشت.
به سرعت با رعایت تمام جوانب، بمب را به منظور بازیابی به عرشه ناو انتقال دادند. در اولین لحظات شماره سریال و علامت های بمب چک شدند که مطمئن شوند همان است و این دستوری بود از سوی شخص وزیر دفاع رابرات مک نامارا.
پس از آن بمب را به اسپانیا انتقال دادند. مقامات اسپانیایی هم این بمب را بررسی کردند، در حالی که در محاصره عکاسان و روزنامه نگاران بودند.
برای انتقال بمب به ایالات متحده یک مشکلی وجود داشت، پوشش کلاهک به دلیل ضربه حین برخورد باز نمی شد به همین منظور سریعا متخصصین وارد اسپانیا شدند و کلاهک بمب را باز کردند تا به صورت ایمن به آمریکا برگردد.
همزمان با انتقال کلاهک، بیش از 1600 پرسنل از نیروی هوایی آمریکا در روستای Palomares حضور داشتند که در حال پاکسازی آلودگی به جا مانده از بمب های اتمی بودند. نیروی هوایی گروهی را با کد "بلا 26" از منطقه خارج کرد و به بیمارستان انتقال داد، زیرا فکر می کرد این افراد به دلیل اینکه بیش از بقیه در منطقه آلوده وجود داشتند دچار آلودگی شده اند.
سالها بعد متوجه شدند که کمترین میزان آلودگی در آنها وجود دارد. این دست از حوادث کابوس فرماندهان نظامی آمریکا است.
گفته شده از 13 فوریه 1950 تا 22 ژانویه 1968، 25 حادثه پیرامون سلاح هسته ای رخ داده است. بعضی از آنها در آموزشی و گشتی و بعضی در ماموریت های آماده باش.
اما از همه مهمتر، همین حادثه در عملیات گنبد کروم بوده است. مأموریت های 24 ساعته ژنرال توماس س. پاور، فرمانده نبردهای هوایی استراتژیک (SAC)، معمار عملیات گنبد کروم بوده است.
که مرحله اصلی آن بین سالهای 1961 تا 1968بود.
گنبد کروم یک عملیات جسورانه برای بازدارندگی هسته ای بود. بمب افکن های B-52 در ماموریت های گنبد کروم، دو وظیفه را بر عهده داشتند. یکی پرواز بر سراسر اقیانوس آرام، سوختگیری در دریای مدیترانه و انجام گشتی دیگر و بازگشت به خانه. دومی، پرواز در مسیرهای شمالی در اطراف آمریکا و کانادا بود و پس از آن سوختگیری بر فراز آلاسکا و ادامه مسیر پروازی.
هر روز 75 بمب افکن آماده بودند تا چنین پروازی را انجام دهند. در همین راستا، خروشچف با توجه به اصل آمادگی و مقابله به مثل، دستور داد 20 درصد تمام ناوگان بمب افکن های استراتژیک شوروی به کلاهک هسته ای مجهز شوند و آمادگی این را داشته باشند که در هر ساعت از شبانه روز ماموریتی را ضد آمریکایی ها انجام دهند.
منبع :
http://mil-ir.com/News-233/%D8%AD%D8%A7%D8%AF%D8%AB%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D8%B9%D9%85%D9%84%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%DA%AF%D9%86%D8%A8%D8%AF-%DA%A9%D8%B1%D9%88%D9%85---Operation-Chrome-Dome
نوشته شده توسط:
یزدان کبیری نژاد به همراه ویرایش و اصلاح
امضاي کاربر : افلاطون در بخشی از توصیف ایرانیان گفت :آنان از نژاد خدایانند
|
|
جمعه 03 آبان 1398 - 21:39
|
|