نام کاربري : کلمه عبور : عضو انجمن نيستيد ! همين حالا عضو شويد . | کلمه عبور خود را فراموش کرده ام !







آغاز شده توسط
متن
farid آفلاين



تعداد ارسال ها: 563
تاريخ عضويت: 1 /7 /1394
محل زندگي: تهران
سن: 22
تعداد اخطار: -1
تعداد تشکر کرده: 1625
تعداد تشکر شده: 2701
انجمن اي ار ارتش

بررسی و قیاس دو جنگنده اف ۳۵ و تی۵۰
بررسی و قیاس دو جنگنده اف ۳۵ لایتینیگ 2 و تی۵۰ پاکفا


سوخو تی 50 یا همان پکفا در حال حاضر از همان موتورهای سوخو 35 استفاده میکند البته در نسخه نهایی پکفا موتور قدرت بیشتری نسبت به موتور سوخو 35 دارد.


پکفا از دو موتور توربوفن ساترون 117 از نوع AL_41F1استفاده میکند
ای ال 41 از خانواده مشهور موتور سوخو 27 و مشتقات ان است که با نام ای ال 31 شناخته میشود
موتور ای ال 41 که روی سوخو 35 و پکفا نصب شده است (البته همان طور که گفتیم ای ال 41 نصب شده روی پکفا نیروی رانش بیشتری دارد) قدرت بسیار بالایی دارد و عمر تعمیراتی ان نیز نسبت به موتور قبلی که روی سوخو 27 و خانواده اش نصب میشد بیشتر شده است.
عمر تعمیراتی آن 4000 ساعت است که همچنان نسبت به
موتورهای جنگنده های نسل4++غربی چون رافال نیز پایین تر است.

موتور پاکفا از خروجی متغیر سه بعدی استفاده میکند که موجب میشود چالاکی جنگنده دو چندان شود.
پاکفا با این موتور توانایی رسیدن به سرعت صوت Hن هم بدون پس سوز را دارد و میتواند بدون استفاده از پس سوز به سرعت 1/6 ماخ برسد و حداکثر سرعت کلی ان نیز 2/3 ماخ است البته گفته نشده که جنگنده برای رسیدن به سرعت 1/6 ماخ بدون پس سوز چه تعداد موشک حمل میکند .



موتور ای ال 41 در حالت خشک یا همان بدون پس سوز 21000 پاوند قدرت دارد و با پس سوز قدرت ان به 33000 پاوند میرسد این قدرت در حالت خشک 1600 پاوند و در حالت پس سوز 1100 پاوند قدرت بیشتری نسبت به موتور سوخو 35 ایجاد میکند البته باید گفت که از سال 2020 به بعد روی پکفا موتور جدیری به نام izdeliye30 نصب شود که قدرت بسیار بیشتری دارد.

گفته میشود تست این موتور از سال 2017 اغاز شود به طوری که نیروی رانش آن در حالت خشک 24000 پاوند و با پس سوز 39000 پاوند قدرت دارد.


همان طور که گفته شد برخلاف پاکفا که جنگنده ای دوموتوره است اف35 لایتینگ2 تنها از یک موتور استفاده میکند موتور اف35 در حقیقت گونه ای توسعه یافته از موتور اف119 جنگنده اف22 رپتور برترین جنگنده برتری هوایی جهان است.



موتور اف35 در شرکت پرت اند ویتنی ساخته شده است و اف135 نامیده میشود این موتور به دلیل این که جنگنده اثر حرارتی کمتری داشته باشد حرارت به نسبت کمتری تولید میکند جالب است بدانید قدرتمندترین موتور توربوفن ساخته شده همین موتور اف135 جنگنده لایتینگ2 است و در حالت خشک یا بدون پس سوز نیروی رانش ان در حدود 28000 پاوند و با پس سوز نیروی رانش موتور ان به 43000 پاوند میرسد که واقعا اعدداد بالایی است و حتی از موتوری که از سال 2020 به بعد روی پکفا قرار میگیرد باز هم قدرتمند تر است.

جالب است بدانید در ساخت این موتور در شرکت پرت اند ویتنی رسیدن به سرعت صوت بدون پس سوز به هیچ عنوان مد نظر نبود و جز اهداف ساخت ان موتور به حساب نمیامد اما این موتور توانایی رسیدن به سرعت 1/2 ماخ را بدون پس سوز دارد با این که قرار نبود چنین ویژگی داشته باشد



موتور اف135 سه مدل دارد که هر کدام در مدلی از اف35 به کار برده شده است موتور اف 135 پی دبیلو100 در جنگنده اف35 Aکه مخصوص نیروی هوایی است به کار برده شده و موتور اف 135 پی دبیو 400 در جنگنده اف35 Cاستفاده شده که برای ناونشینی است و موتور اف 135 پی دبیلو 600 که در نسخه بی اف35 که قابلیت نشست و برخاست عمودی را دارد استفاده شده و در این نسخه مجهز به سامانه تغییر بردار رانش نیز میباشد.

این موتور دارای عمر تعمیراتی بیش از 7000 ساعت است .


هر دو جنگنده از موتور بسیار خوبی استفاده میکنند و نیاز دو جنگنده را بر طرف کرده است اما موتور اف35 نسبت به موتور پکفا عمر تعمیراتی بسیار بیشتری دارد و از این نظر اف 35 برتری دارد.



نیروی رانش تولید شده توسط موتور اف35 نیز از پاکفا بیشتر اشت با این حال باید توجه داشت که پاکفا از دو موتور با رانش کمتر استفاده میکند که مجموعا قدرتش را بیشتر کرده است البته نیروی رانش به تنهایی ملاکی نیست و باید میزان نیروی رانش به وزن جنگنده را محاسبه کرد وزن خالی اف 35 در حدود 13300 و حداکثر وزن ان 31800 کیلوگرم است این در حالی است که وزن خالی پکفا 18500 و حداکثر وزن ان 37000 کیلوگرم است و وزن ان بیش از اف 35 است با این حال چون از دو موتور استفاده میکند باعث میشود نسبت رانش به وزن ان بهتر باشد و با موتور های فعلی این نسبت 1/19 و با موتور های اینده این نسبت برای پاکفا 1/24 باشد ولی اف 35 نسبت رانش به وزن ان 1/07 است که پایین تر از پکفا است و در چالاکی آن تاثیر منفی میگزارد.

البته بهتر است این مورد را در قسمت داگفایت مقایسه کنیم که آیا این نسبت رانش به وزن بهتر پکفا برایش چه قدر سودمند خواهد بود همچنین موتور اف 35 مصرف سوخت کمتری نسبت به پکفا دارد و از این نظر نیز برتری دارد.


البته موتور اف 35 دارای بخشهای به نسبت کمتری است که تعمیرات ان را برای عیب یابی موتور 94 درصد کاهش یافته که به دلیل وجود سامانه به نام Health Management System(سامانه مدیریت سلامت موتور ) است که به افرادی که در تعمیر موتور و عیب یابی آن فعالیت میکنند کمک بسیاری میکند و این نیز مزیتی دیگر بر موتور اف 35 است

همچنین اثر حرارتی که موتور اف 35 دارد به مراتب از موتور پکفا کمتر است که این ویژگی در پنهان کاری جنگنده تاثیر زیادی دارد و کشف ان را از طریق اپتیک های حرارتی سخت تر میکند جالب است که از این نظر روسها جهت کمتر شدن اثر حرارتی موتور پکفا اقدام زیادی انجام نداده اند (نسبت به اف 35) و حتی موتور اینده ان نیز مشخص نیست که ایا اثر حرارتی کمتری دارد یا خیر؟

کابین دو جنگنده
کابین پکفا شباهت زیادی به کابین سوخو 35 دارد دید کابین خوب است و مجهز به دو نمایشگر بزرگ و 3 نمایشگر کوچک است:



کابین تی 50 پاکفا

همچنین بوسیله سامانه ای که روی کلاه خلبان وجود دارد تنها با نگاه کردن به سمت هدف میشود موشک فروسرخ را روی هدف قفل و سرعت عمل خلبان را افزایش دهد همچنین خلبان دارای یک چشمی است که تمام اطلاعات را بوسیله ان مشاهده میکند این جنگنده به یک نمایشگر هاد نیز مجهز است.



هملت تی 50 پکفا

اف 35 در کابین خود از یک صفحه نمایش لمسی بزرگ با وضوح بسیار بالا استفاده میکند همچنین از سامانه DVIاستفاده میکند خلبان با این سامانه میتواند بعضی از فرامین را با گفتار انجام دهد
که خود سرعت عمل را بالاتر میبرد.



کابین اف 35 لایتینیگ

همچنین همان طور که قبلا نیز گفتیم این جنگنده سامانه هاد (HUD)ندارد این سامانه اطلاعات را در جلوی دید خلبان نشان میدهد و لازم نیست دیگر خلبان بخواهد قسمت دیگری را نگاه کند اما همین سامانه در اف 35 برداشته شده و به جای ان کلاه خلبان اف 35 مجهز به نمایشگری است که تمام اطلاعات را نشان داده و دید گسترده تری در اختیار خلبان قرار میدهد و از این لحاظ برتری دارد.



هملت اف 35 لایتینیگ

اما حالا میخواهیم به بررسی سامانه های اپتیک و غلاف های دو جنگنده بپردازیم :

پکفا در قسمت جلوی کابین خود از یک سامانه به نام 101KS_V استفاده میکند این کاونده فروسرخ تصویر ساز باعث میشود تا پاکفا اهداف را بدون استفاده از رادار خود و به صورت غیرفعال کشف کند (چنین سامانه هایی در اغلب جنگنده های امروزی وجود دارد) این سامانه یک جنگنده با پس سوز روشن را از پشت سر از فاصله ای در بین 90 تا 140 کیلومتری کشف میکند و از روبرو جنگنده را از فاصله 30 تا 46 کیلومتری کشف میکند. همچنین پاکفا از سامانه ای با نام 101KS_U استفاده میکند که در میان دو خروجی موتور و کنار کابین جنگنده نصب است این سامانه یک هشدار دهنده تصویر ساز است که میتواند موشک هوا به هوا را از 35 کیلومتری و موشک پدافندی را از 50 کیلومتری کشف کند و خلبان را از نزدیک شدن موشک به جنگنده اگاه کند تا فرصت لازم جهت اقدام متقابل را داشته باشد.

پاکفا از یک غلاف 101KS_N استفاده میکند این غلاف در ناوبری و هدف گیری به پاکفا کمک میکند
پاکفا علاوه بر استفاده از رادار باند ال در لبه بال خود جهت جنگ الکترونیک از یک سامانه L_402که برای جنگ الکترونیک است استفاده میکند.

این جنگنده از یک سامانه الکترواپتیکی با نام AAQ_40 EOTS استفاده میکند که جهت هدف گزاری روی اهداف و کشف اهداف به صورت غیرفعال استفاده میشود اف 35 میتواند جهت شلیک و هدف گزاری بمب های هدایت لیزری خود از این سامانه استفاده کند و سامانه با کمک لیزر خود این توانایی را برای اف35 ایجاد میکند و در زیر دماغه جنگنده نصب شده است.

این سامانه در قالبی از یاقوت کبود در زیر دماغه به گونه ای قرار گرفته که اخلالی در پنهان کاری جنگنده ایجاد نمیکند این سامانه یک جنگنده را از 130_150 کیلومتری به صورت غیر فعال کشف میکند و جالب است بدانید این سامانه از 80 کیلومتری پنجره های یک ساختمان را از هم تشخیص میدهد.

اف 35 همچنین از یک سامانه الکترواپتیکی ساخت شرکت نورثروب گرومان به نام DASاستفاده میکند که باعث میشود جنگنده پوششی کامل از اطراف خود را داشته باشد و نبود رادار در قسمت عقبی و کنار جنگنده مانند پاکفا توسط این سامانه جبران شده است.


این سامانه تاثیر زیادی در برتری جنگنده در میدان نبرد خواهد داشت این سامانه از 6 حسگر که هر کدام 96 درجه را پوشش میدهند ساخته شده است این حسگر ها AAQ_37نامیده میشوند به این صورت یک پوشش 570 درجه ای برای جنگنده صورت میگیرد.

پردازشگرهای اف 35 به سرعت تصاویر را یکپارچه کرده و تصویری کامل از تمام جهات اطراف اف35 را ارایه میدهند این سامانه در عملیاتهای شبانه نیز نقش مهمی دارد DASعلاوه بر توانایی کشف موشک ها و جنگنده ها نزدیک شونده به اف35 حتی میتواتدمحل شلیک توپخانه ها و حتی شلیک تانکها را کشف کند و همچنین میتواند محل شلیک موشکهای بالستیک را به سرعت کشف کند به گونه ای که در سال 2010 این سامانه موشک فالکون 9 را از 1300 کیلومتری کشف کرد و در سال 2014 در رکوردی جدید موفق شد موشک را از 1900 کیلومتری کشف کند



اف 35 علاوه بر این دوسامانه که معرفی شد از یک سامانه جنگ الکترونیک ASQ_239 نیز استفاده میکند این سامانه توسط شرکت بریتانیایی بی ای ایی سیستمز ساخته شده است.

هر دو سامانه های اپتیکی بسیار قدرتمندی دارند اما چیزی که مشخص است ان است که سامانه ها الکترواپتیک اف 35 به نسبت با توجه به اعدادی که در بالا ذکر شد برد بیشتری دارند و جنگنده را زودتر از تهدیدات باخبر میکنند همچنین اف 35 به سرعت توانایی کشف محل توپخانه ها و شلیک موشک بالستیک را در برد بسیار بالایی دارد همچنین اف 35 جنگنده ها دیگر را کمی زودتر از پاکفا میتواند با سامانه اپتیک خود کشف کند


حال به معرفی و مقایسه رادار دو جنگنده میپردازیم

پاکفا از چند رادار برای شناسایی و قفل بر روی اهداف استفاده میکند این جنگنده از یک رادار ارایه فازی فعال به نام N_036بیلکا (Byelka)استفاده میکند این رادار زاویه پوشش زیادی دارد به طوری که بدون حرکت دیش رادار تا 60 درجه در دو طرف و همراه با حرکت دیش رادار تا 135 درجه در دو طرف را پوشش میدهد

این رادار در حقیقت گونه ای مشتق گرفته شده از رادار اربیز سوخو 35 است هر چند تفاوتهای زیادی با ان دارد بیلکا که در باند ایکس فعالیت میکند توان درگیری با 8 تا10 هدف را دارد و برد کشف ان 400 کیلومتر گفته شده است این رادار1526 ماژول دارد و توان نقشه برراری سه بعدی از سطح زمین را نیز داراست


به دلیل این که بیلکا از نوع ارایه فازی فعال است به شدت اختلال بر روی آن سخت است
رادار ارایه فازی فعال به این معنا است که تعداد بسیار زیادی گیرنده و فرستنده روی دیش رادار قرار دارند و خود امواج برای تغییر زاویه جست و جو تغییر جهت میدهند و نیازی به حرکت دیش رادار نیست و تنها در چند صدم ثانیه 180 درجه را اسکن میکند همچنین در این رادار هر کدام از فرستنده ها و گیرنده ها توسط یک منبع تغذیه میشوند و تغییر فاز میدهند که باعث شده اختلال روی ان بسیار دشوار باشد
البته روسها اعلام کردند به دلیل عدم اطمینان پذیری کافی این رادار یکی از دلایلی است که موجب شده عملیاتی شدن پاکفا به بعد از سال 2020 موکول شود

پاکفا به جز رادار بیلکا که در دماغه جنگنده قرار دارد دارای رادارها دیگری نیز است از جمله از دو رادار ارایه فازی به نام ان 036B_1_01 استفاده میکند که حداکثر برد ان 150 کیلومتر است و نسبت به رادار بیلکا برد کشف کمتری دارد اما باعث میشود تا دو طرف جنگنده نیز تحت پوشش باشد این رادار از 358 ماژول استفاده میکند و در باند ایکس فعالیت میکند

رادارهای پاکفا تمامی ندارد پاکفا در محفظه ای که بین دو خروجی موتور ان قرار دارد که تقریبا در بیشتر جنگنده های سوخو دیده میشود به دلیل پوشش دادن عقب جنگنده یک رادار دارد که برد ان 90 تا 130 کیلومتر ذکر شده است هر چند تمامی این رادارها بردشان کمتر از رادار بیلکا است اما باعث میشود تا جنگنده از هر سمت اهداف را سریعا رصد کند


روسها در هر کجای جنگنده رادار گذاشته اند پاکفا جنگنده نسل 5 روسها از یک رادار ان 036 ال در لبه بال خود استفاده میکند جالب اینجاست که این رادار بر خلاف رادارهای دیگر در باند ال فعالیت میکند و در کشف اهداف پنهان کار موفق تر عمل میکند. اما اشتباهی که وجود دارد آن است که بعضا فکر میکنند پاکفا به وسیله این رادار میتواند به راحتی جنگنده های پنهان کار راکشف کند در صورتی که این گونه نیست راداری که در لبه بال پاکفا قرار دارد در باند ال فعالیت میکند رادار های باند ال وضوح و دقت پایینی دارند و برای رفع این مشکل معمولا آنتن رادار را تا جایی که ممکن باشد بزرگ میسازند هر چند همچنان باز هم نسبت به رادارهای باند ایکس به شدت دقت پایین تری دارند از طرفی برای قفل روی جنگنده باید امواج رادار بسامد بالایی داشته باشند و در حقیقت دقت بالاتر داشته باشند که تنها این مورد در رادار باند ایکس است پس پاکفا با این رادار شاید بتواند پنهان کارهای دیگر را کمی زودتر کشف کند اما عملا نمیتواند از ان برای قفل راداری روی هدف استفاده کند!

رادر N_036 Byelka رادر فعال برای روی تی 50



جنگنده اف 35 ایالات متحده از یک رادار ارایه فازی فعال که بیش از 1200 ماژول دارد استفاده میکند این رادار ساخت شرکت نورثروب گرومان است و با نام AN/APG_81شناخته میشود و توانایی مستقیم حمله الکترونی نیز دارد
این رادار تا به حال بهترین عملکرد مقابل اخلالگرها را داشته است رادار ای پی جی81 جنگنده اف35 سطح مقطع راداری به انداره 1 متر مربع را از 160 کیلومتری کشف میکند (یعنی یک رافال بدون هیچ سلاحی از 160 کیلومتری توسط اف35 کشف میشود) این رادار دارای 12 حالت هوا به هوا 12 حالت هوا به زمین 4 حالت جنگ الکترونیک 2 حالت مسیریابی و 2 حالت هواشناسی است وتوانایی نقشه برداری سه بعدی با دقت بسیار بالا از زمین را نیز دارد

مقایسه این دو رادار کمی سخت است چرا که در اغلب مشخصات شبیه هم هستند البته رادار اف 35 توانایی مستقیم حمله الکترونیکی دارد که رادار بیلکا ندارد اما پکفا از طریق رادار با ند ال در لبه بال خود تا حدی قابل به انجام این کار است اطلاعاتی از داده های راداری بیلکا پکفا وجود ندارد اما احتمالا باید برد ان بر علیه سطح مقطع راداری های مختلف مانند رادار اربیز سوخو 35 البته کمی بیشتر باشد البته این موضوع را بایر همزمان با سطح مقطع دو جنگنده بگوییم تا ببینیم در کل کدام یک شانس بیشتری در کشف زودتر یکدیگر دارد
به هر حال دو رادار بسیار پیشرفته اند و مقابل اخلالگر ها بسیار مقاوم هستند هر چند رادار اف 35 ظاهرا برتر است.



رادار AN-APG-81 رادر فعال بر روی اف 35

همان طور که گفتیم برد بیشتر رادار به تنهایی ملاک برتری نیست در بعضی از موارد که در بالا ذکر شد به نظر رادار اف 35 کمی برتر بود اما طبق معمول برد آن نسبت به برد رادار روسی کمتر است اما باید دید که با توجه به سطح مقطع راداری دو جنگنده در چه فاصله ای کشف میشوند
اف 35 بسیار پنهان کار تر از پاکفا است از همان ابتدا نیز با اعلام روسها مبنی بر اهمیت بیشتر ویژگی های پروازی نسبت به پنهان کاری و طراحی پاکفا مشخص بود که روسها در این جنگنده همه چیز را فدای رادار گریزی نمیکنند

در اف 35 تلاش زیادی شده تا سطح مقطع راداری ان پایین باشد در این جنگنده سعی شده با به کاربردن موادجاذب رادار سطح مقطع آن را کاهش بدهند همچنین طراحی ویژه ای نیز داشته است برای مثال در قسمت دهلیز داخلی که تسلیحات را درون بدنه حمل میکند که خود در پنهان کاری جنگنده نقش بسازایی دارد طراحی خاصی دارد که این گونه طراحی موجب میشود تا هنگامی که جنگنده برای شلیک سلاح اقدام به بازکردن جایگاه داخلی میکند این طراحی موجب انحراف امواج راداری میشود تا بازتاب امواج به سمت فرستنده ارسال نشود و به سمتهای مختلف منحرف شود و این کار موجب آن میشود تا حتی در صورت باز بودن دریچه ها سطح مقطع جنگنده به مقدار بسیار کمی افزایش یابد.

همانطور که گفتیم پاکفا یک جنگنده به تمام معنا رادارگریز نیست و روسها همچنان چالاکی و مانورپذیری بیشتر را در ساخت جنگنده های خود مدنظر دارند این جنگنده به مراتب پنهان کاری کمتری نسبت به اف35 دارد به طورمثال در این جنگنده دهلیز داخلی هیچ گونه طراحی دندانه داری مانند اف35 ندارد در نتیجه در هنگام بازشدن دریچه ها با افزایش سطح مقطع راداری پکفا شناسایی و کشف ان آسانتر میشود حتی ورودی های هوای جنگنده نیز در ان به طورکامل پوشانده نشده اند البته در پیش نمونه های پنجم به بعد این ضعفها تا حدودی پوشش داده شده اند.

همان طور که میدانیم با برخورد امواج رادار به تیغه فن موتور جنگنده موجب افزایش سطح مقطع جنگنده و اشکارسازی ان در رادار میشود در پاکفا نیز تنها قسمتی از تیغه فن موتور پوشانده شده و هنوز در معرض امواج رادار قرار دارد این در حالی است که در اف35 کاملا این ویژگی رعایت شده و تیغه فن موتور به خوبی پوشانده شده است
البته در پیش نمونه ها جدید پاکفا این گونه نیست،
همچنین در این جنگنده نیز از مواد جاذب رادار جهت کاهش سطح مقطع راداری پاکفا استفاده شده است اما ضعف کار ان جاست که تنها قسمتی از بدنه پکفا با این مواد پوشانده شده و تمام جنگنده توسط این مواد جاذب رادار که بازتاب امواج رادار را به شدت کاهش میدهند پوشانده نشده است در ضمن احتمال میرود با توجه به تجربه بیشتر ایالات متحده در ساخت جنگنده ها پنهان کار مواد جاذب رادار به کار رفته در پکفا در جایگاه پایین تری نسبت به مواد کاربردی در اف 35 باشد همچنین لازم به ذکر است که پنهان کاری تنها کاهش سطح مقطع راداری جنگنده نیست و امروزه سامانه های اپتیک حرارتی IRSTمیتوانند تا حدی بوسیله اثر حرارتی جنگنده ها نسل 5 ان را اینگونه کشف کنند.

در اف 35 با سرامیک های جاذب گرما سعی شده میزان حرارت خروجی را کاهش دهد این در حالی است به خودی خود چون پکفا دو موتوره است اثر حرارتی بیشتری دارد و هیچ پوشش حرارتی برای موتور در نظر گرفته نشده(در پیش نمونه جدید تا حدی این ضعف رفع شده است) حتی مشخص نیست آیا موتور آینده پاکفا به چنین چیزی مجهز باشد یا خیر و این موضوع باعث برتری لایتینگ بر پاکفا میباشد علاوه بر آن که سطح مقطع راداری اف 35 نیز به دلایل ذکر شده بسیار کمتر از پکفا است اف 35 سطح مقطع راداری اش 0/001 متر مربع است اما پاکفا به گفته خود کمپانی سوخو در حدود 0/1 تا 1 متر مربع است و احتمال بالا در اخرین پیش نمونه نیز سطح مقطع راداری باید در حدود 0/1 متر مربع باشد این یعنی سطح مقطع راداری پاکفا 100 برابر اف 35 است و در پنهان کاری قابل قیاس با اف 35 نیست

با توجه به این که رادار ای پی جی 81 لایتینگ از 160 کیلومتری سطح مقطع 1 متر مربع را کشف میکند باید پکفا را در حدود 90 کیلومتری کشف کند پاکفا دقیقا اطلاعاتی از رادارش وجود ندارد ولی با توجه به این که رادار پکفا گونه مشتق گرفته از رادار اربیز سوخو 35 است باید داده های راداری ان علیه سطح مقطع راداری های مختلف حدودا یکسان باشد البته مطمعنا مقداری بیشتر است هر چند بدلیل وجود نداشتن اطلاعات از رادار این جنگنده نمیتوان به صراحت از ان صحبت کرد البته این جا رادار باند ال لبه بال به کمک پکفا می اید.

ترکیب باند ایکس و ال پکفا باعث میشود هدف پنهان کار را از فاصله نزدیک تر کشف کند با این که رادار پاکفا برد بالاتری دارد اما در این جا سطح مقطع کمتر اف 35 به کمکش می اید البته جنگ الکترونیک نیز در این زمینه نقش زیادی ایفا خواهد کرد البته مشخصا اف 35 باتوجه به RCSکمترش زودتر پاکفا را کشف میکند.

پایان قسمت اول.
یکشنبه 01 اسفند 1395 - 00:09
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 15 کاربر از farid به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: sky_hero &elyas &mehdi &hamid48 &rubik &yekkhatere &mina68 &erfan1377 &crounus2000 &viper-59 &afzaly &rezairani &hasanali &espadan &hk416 &


تعداد ارسال ها: 1036

پاسخ : 1 RE بررسی و قیاس دو جنگنده اف ۳۵ و تی۵۰
با تشکر از داداش فرید گلم

البته این رو باید منظور کرد که از نظر رادار گریزی طراحان پاکفا رادارگریزی این جنگنده رو فدای چالاکی بیشتر کردن و با استفاده از دو موتور باعث چالاکی بیشتر و پنهانکاری کمتر جنگنده شدن البته بخشیش هم به توان فنی روسها برمیگردد و گرنه رپتور هم دو موتوره است ولی در حال حاضر رادارگریزترین جنگنده موجود دنیاست
یکشنبه 01 اسفند 1395 - 15:35
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 6 کاربر از mina68 به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: farid /crounus2000 /afzaly /hasanali /espadan /hk416 /


تعداد ارسال ها: 563
تعداد اخطار: -1

پاسخ : 2 RE قسمت دو
بررسی و قیاس دو جنگنده اف ۳۵ لایتینیگ 2 و تی۵۰ پاکفا (2)


داگفایت

در رزم هوایی نزدیک یا همان داگفایت معیارهای زیادی در پیروزی جنگنده از جمله مهارت خلبان چالاکی جنگنده و ... دخیل هستند در زمینه مانور پذیری و چالاکی پاکفا مانند سایر خاندان سوخو مانور پذیری زیادی دارد هر چند اف 35 به نسبت چالاکی آن کمی کمتر از سوخو 35 است که بر میگردد به اصول پنهان کاری و طراحی جنگنده.

موتور پاکفا قدرت کمتری دارد ولی وجود دو موتور برای پاکفا باعث شده نسبت رانش به وزن در پاکفا نسبت به اف35 بیشتر باشد(اعداد ان در قسمت موتور دو جنگنده ذکر شده است) در نتیجه چالاکی و شتاب و مانورپذیری پاکفا بیشتر از اف35 است هر چند در مانور پذیر تر بودن پاکفا نسبت به لایتینگ شکی نیست اما متاسفانه در مورد اف 35 کم لطفی هایی نیز صورت گرفته است



درست است که اف 35 نسبت به پاکفا کمتر چالاکتر است اما این به ان معنا نیست که مانورپذیری اف35 بسیار کم است جالب است بدانید در جریان یک تمرین هوایی اف 35 موفق شد 8_0 اف 15 استریک ایگل را در داگفایت شکست دهد.
اما همه چیز مانور پذیری نیست امروزه با ورود موشکها تصویر ساز حرارتی نیاز به مانور پذیری بسیار بالا از بین رفته است چرا که این گونه موشکها را بدون قفل کردن به هدفی که حتی در پشت سر قرار دارد شلیک کرد و موشک با یک چرخش 180 درجه دور میزند و با جستجوگر داخلی خود روی هدف قفل کرده و آن را سرنگون میکند.

این موشکها در مقابل فلر و اقدامات متقابل جهت انحراف موشکهای فروسرخ فوق العاده مقاوم هستند و منحرف کردن آنها تقریبا غیرممکن است وجود این موشک باعث میشود تا دیگر نیازی نباشد تا شما از حریف چالاکتر باشید و این گونه حتی اگر حریف پشت سر شما نیز قرار گیرد توانایی انهدام آن را خواهید داشت البته مانورپذیری و چالاکی جنگنده اصلی است که نمیتوان از ان چشم پوشی کرد.



در این زمینه اف 35 میتواند تا دو موشک سایدوایندر نسخه ایکس که تصویر ساز حرارتی میباشد را درنوک بال و آویزگاه خارجی حمل کند همچنین میتواند موشک اسرام اروپایی را نیز حمل کند به این صورت که دو موشک اسرام در دهلیز داخلی و دو موشک در اویزگاه خارجی حمل میشود. موشک اسرام نیز تصویر ساز حرارتی میباشد که کمتر بودن چالاکی اف 35 را جبران کرده و شانس اف 35 را جهت پیروزی در داگفایت بسیار میکند اسرام دوربردترین موشک تصویر ساز حرارتی است و 50 کیلومتر برد دارد.

نصب موشک در اویزگاه خارجی اف 35 فقط به مقدار ناچیزی سطح مقطع جنگنده را افزایش میدهد و در پنهانکاری اف 35 خللی ایجاد نمیکند البته لازم به ذکر است که اف 35 در اینده ای نزدیک توانایی حمل موشک سایدوایندر ایکس را در جایگاه داخلی خواهدداشت .



پاکفا در این زمینه فعلا عقب تر است این جنگنده فدراسیدن روسیه در حال حاضر میتواند دو موشک آر 73 را در جایگاه داخلی در ریشه بال حمل کند این موشک تا قبل از ورود موشکهای تصویر ساز با زاویه جست وجو 60 درجه خود بهترین موشک فروسرخ بود اما هم اکنون نسبت به سایدوایندر ایکس اف 35 در جایگاه پایین تری است و به همین دلیل شانس اف 35 برای پیروزی هوایی در داگفایت با این امتیاز افزایش میابد

البته روسها به فکر بوده اند و در حال حاضر در حال ساخت موشک کا 74 ام 2 هستند که اولین موشک تصویر ساز حرارتی روسها خواهد بود به هر حال تا قبل از ورود این موشک برتری بااف35 است نکته دیگری که باید گفته شود این است که اف35 از یک کلاه خلبان بسیار پیشرفته استفاده میکند این کلاه مجهز به یک نمایشگر است که باعث شده تا خلبان از نمایشگر هاد بی نیاز شود و محدوده دید گسترده تری به خلبان داده است و در دید شبانه خلبان نیز کمک شایانی میکند و سرعت عمل خلبان را بالا میبرد...




رزم هوایی دور

اول بهتر است یه توضیحی راجب موشکهای هدایت راداری فعال بدم
درست است خیلی از این مدل موشکها بردی در حدود 100 کیلومتر حال کمی بیشتر یا کمتر دارند اما این موشکها در حقیقت در برد زیر 70 کیلومتر شانس پیروزی دارند اماچرا؟

پس از این که جنگنده روی هدف قفل کرد رایانه معادله حرکت هدف را حساب میکند و زمان و مکان تقریبی رسیدن موشک به هدف را میدهد و موشک به سمت هدف شلیک میشود این موشک در فاصله حدود 25 کیلومتری(حالا کمی بیشتر یا کمتربسته به موشک) هدف رادار خود موشک روشن و به اسکن آسمان میپردازد تا هدف را کشف و قفل کند اما در طی این مسیر اگر هدف دست به یک تغییر بزرگ در مسیر خود بزند و زاویه حرکتی خود را تغییر دهد موشک در انهدام هدف ناموفق و نمیتواند هدفش را کسب کند زیرا امروزه با هشداردهنده های راداری روی جنگنده ها پس از قفل راداری روی انها جنگنده متوجه میشود و میتواند با مانور و تغییر کلی مسیرش از دست موشک فرار کند به همین دلیل برد واقعی این موشکها کمتر از 70 کیلومتر است

اما میپردازیم به بررسی دو جنگنده در بی وی ار یا رزم هوایی دوجنگنده

اف 35 در این زمینه میتواند 4 موشک AIM_120 امرام را در جایگاه داخلی حمل کند همچنین جنگنده میتواند 4 موشک دیگر امرام را در جایگاه های خارجی نیز حمل کند که خب کمی سطح مقطع راداری ان را افزایش میدهد این موشک در نسخه C&D برای اف 35 استفاده میشود در نسخه سی موشک برد 108 کیلومتر و در نسخه دی برد ان 180 کیلومتر است البته نسخه دی یک ویژگی بسیار خوب داردکه ان توانایی جنگ شبکه محور ان است

🔷 همچنین اف 35 میتواند 4 موشک راداری فعال اروپایی میتور را نیز حمل کند آن هم در جایگاه داخلی موشک میتور نیز توانایی جنگ شبکه محور را دارد و به گفته بسیاری از کارشناسان برترین موشک هدایت راداری فعال جهان است

موشک میتور دارای برد 100 کیلومتر است که قرار است برد ان به بیش از 300 کیلومتر برسد و دیگر مزیت آن این است که مانند نسخه دی موشک امرام توانایی جنگ شبکه محور دارد یعنی موشک را میتوان طی مسیر توسط اواکس ها و یا دیگر جنگنده های موجود در منطقه هدایت کرد و در صورت تغییر مسیر هدف میتوان مختصات جدیدرا از یک منبع دیگر چون اواکس به موشک فرستاد که باعث میشود دیگر تغییر مسیر روی موشکهای هدایت راداری فعال که توانایی جنگ شبکه محور دارند موثر نباشد و ان را از برد بسیار بیشتری شلیک کرد


پاکفا در این زمینه میتواند 4 تا 6 موشک R_77 را در جایگاه داخلی بین ورودیهای موتور حمل کند نسخه فعلی ار 77 با برد 80 و 130 کیلومتر عملیاتی است ار 77 از چالاکترین موشک های هوابه هوااست که بالچه های انتهایی آن این چالاکی رابه آن بخشیده است البته نسخه های فعلی موشک ار 77 توانایی جنگ شبکه محور ندارد که در مقابل موشک های هوا به هوا غربی امروزی در جایگاه پایین تری قرار میگیرد البته روسیه در حال طراحی نسخه ای از ار77 است که برد آن گفته میشود بیش از 170 کیلومتر است و از یک موتور رمجت بهره میبرد روسها هیچ ادعایی مبنی بر توانایی جنگ شبکه محور را برای این نسخه ندارند و مشخص نیست ایا این نسخه که ار 77 ام نام دارد و برای پاکفا ساخته میشود توانایی جنگ شبکه محور خواهد داشت یا خیر...


ار 77 فعلی بر خلاف چالاکی فوق العاده آن که به دست متخصصان روسیه بوجود امده عملکرد ضعیفی تا این جای کار در ازمایشها داشته است در ازمایشی که هند انجام داد اکثر موشکهای ار 77 که هند جهت استفاده روی سوخو 30 های خود آن را از روسیه خریده بود ناموفق عمل کردند بسیاری حتی توانایی قفل روی هدف را نداشتند و در انهدام اهداف عملکرد افتضاحی داشتند نمونه ای از همین ازمایش نیز اندونزی انجام داد که باز هم از 77 همان عملکرد ضعیف را داشت

روسها در تحقیقات خود گفتند که علت عملکرد بد ار 77 هند نتیجه نگهداری نادرست توسط هندی ها بوده اما سوال اینجاست که پس چرا برای موشکهای هوابه هوا غربی چنین مشکلی پیش نیامده است؟

این در حالی است که نسخه ها قبلی امرام عملکرد خوبی داشته اند و در جنگها شکارهای زیادی داشته اند به هر حال روسها باید هر چه زودتر نسخه جدید ار 77 خود را عملیاتی کنند و توانایی شبکه محور را نیز به آن بدهند تا هم سطح رقیب غربی خود بشوند هر چند پاکفا در حدود 2 موشک بیش از اف 35 در جایگاه داخلی حمل میکند که برای آن مزیت است اما در کل اف 35 شانس به مراتب بیشتری برای پیروزی در رزم هوایی دور دارد.



حمله به زمین

پاکفا میتواند در جایگاه های داخلی خود 8 موشک هدایت اپتیک کاب 250 یا500 و همچنین 4 موشک ضد رادار یا 4 موشک ضد کشتی خا 35 را حمل کند. پاکفا 4 موشک خا58 را که بردش 160 کیلومتر است حمل میکن

اف 35 دراین زمینه میتواند بمبهای هدایت لیزری خود را در جایگاه داخلی یا خارجی حمل کند این جنگنده 4 موشک کروز دور ایستا و پنهان کار AGM_158با برد حداکثر 1000 کیلومتر را در جایگاه خارجی حمل می کند هر چند حمل سلاح درجایگاه خارجی موجب افزایش سطح مقطع راداری اف 35 میشود اما خود موشک نیز یک موشک رادارگریز است اف 35 همچنین میتواند بمب اتمی B_61 و موشک کروز شدو که یک موشک کروز پنهان کار اروپایی است و در سرکوب سامانه های پدافندی چون تس400 توانایی فوق العاده بالایی دارد را حمل کند

این جنگنده جهت نابودی تجهیزات زرهی دشمن 8 موشک بریمستون را در دهلیز داخلی حمل میکند این جنگنده جهت انهدام ناوهای دشمن از موشک جی اس ام و یا. LRASMکه بردش حدود 1000 کیلومتر است و سطح مقطع ان بسیار پایین و اثر حرارتی فوق العاده کمی دارد و برترین موشک ضد کشتی جهان است را حمل کند همچنین توانایی حمل بمب های معروف اس دی بی را نیز دارد.


در این زمینه برد تسلیحاتی که اف35 حمل میکند بسیار بیشتر است برای مثال موشک ای جی ام 158 که اف 35 تا 4 عدد از آن را در جایگاه های خارجی حمل میکند تا 1000 کیلومتر برد دارد که باعث میشود جنگنده نیازی به ورود به حریم هوایی دشمن نداشته باشد و دیگر نیازی به درگیری با پدافند کشور دشمن نباشد و با دقت و از فاصله بسیار دور اهداف را منهدم کند در حالی که برد تسلیحات پاکفا بسیار کمتر است و این ضعفی است که در تمام جنگندهای روس دیده میشود

شعاع رزمی پاکفا در حالی که به 6 موشک هوا به هوا مجهز باشد در حدود 1500 کیلومتر است و برد انتقالی ان البته با سوخت داخلی3600 کیلومتر و اف 35 نیز شعاع رزمی ان در نسخه ای که برای نیروی هوایی این کشور است 1090 کیلومتر و در نسخه سی 1135 کیلومتر است و برد آن نیز با سوخت داخلی 2220 در نسخه ای و در نسخه سی برد ان 2520 کیلومتر است که در این زمینه از پاکفا ضعیفتر است...

باتشکر از خانوم mina68 بابت معرفی مقاله.
دوشنبه 02 اسفند 1395 - 15:38
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 8 کاربر از farid به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: mina68 /crounus2000 /viper-59 /san /afzaly /rezairani /hasanali /espadan /


تعداد ارسال ها: 20

پاسخ : 3 RE بررسی و قیاس دو جنگنده اف ۳۵ و تی۵۰
با سلام خدمت دوستان عزیز
دوستان مستحضر هستند(؟) که T-50 پکفا فقط نمونه آزمایشی(prototype) که به تعداد 9 فروند تا به حال تولید شده اما f-35 لایتنینگ الان در همین زمانی که دارم نظرم رو میذارم (مصادف با تاریخ 96/9/1)عملیاتی هست و حدود 231 فروند تولید و در حال خدمت هست.
به نظرم قیاس بین یک وسیله که هنوز در سطح طراحی هست با وسیله ای که عملیاتی شده کاری بس بیهوده است.
نکته دیگر اینکه برای قیاس نیاز به یک ترازو و استاندارد و واحد اندازه گیری هست. به عنوان مثال آیا ما طبق چه حساب و کتابی اظهار میکنیم این بهتر از آن هست در صورتی که هیچکدام تا به حال نه در یک نبرد نه در یک آزمایشگاه واحد با تجهیزات یکسان مقایسه نشده اند چون دلیلش واضح هست(پکفا هنوز ساخته نشده! دارن میسازنش! معمولا هم هیچ حکومتی اطلاعات صحیح تسلیحاتش رو به کسی نمیده!)
پس این قیاس از بن و اساس دچار ایراد و فاقد ارزش علمی هست.
البته من از علاقه دوستان گرامی بسیار خوشحالم و از همینجا از زحمتهای دوست گرامی farid قدردانی میکنم و امیدوارم از من ناراحت نشوند.
با تشکر
چهارشنبه 01 آذر 1396 - 10:18
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 7 کاربر از natilues به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: behrouz07 /rezairani /asd /crounus2000 /hasanali /alij /espadan /


تعداد ارسال ها: 3697

پاسخ : 4 RE بررسی و قیاس دو جنگنده اف ۳۵ و تی۵۰
اولین دریافت کننده اف35 اسراییل بود که تا الان 5 فروند تحویل گرفته
شما چطوری این همه اف 35 رو میگی تولید شده
شاید سفارشات خارجیش رو منظورتونه که با اینحال هنوز تحویل نشده
امضاي کاربر : افلاطون در بخشی از توصیف ایرانیان گفت :
آنان از نژاد خدایانند
پنجشنبه 02 آذر 1396 - 13:30
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 6 کاربر از crounus2000 به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: espadan /hossein /hasanali /asd /alij /natilues /


تعداد ارسال ها: 115

پاسخ : 5 RE بررسی و قیاس دو جنگنده اف ۳۵ و تی۵۰
نقل قول از crounus2000
اولین دریافت کننده اف35 اسراییل بود که تا الان 5 فروند تحویل گرفته
شما چطوری این همه اف 35 رو میگی تولید شده
شاید سفارشات خارجیش رو منظورتونه که با اینحال هنوز تحویل نشده



داداش کرنوس یکم عقب افتادی برادر:
تا سال 2012 حداقل 30 فروند لایتینینگ تولید شده بوده که فقط ارتش آمریکا از اونها استفاده می کرده که در حال حاضر این تعداد حداقل به 63 فروند رسیده (احتملاً خیلی بیشتر هم باشه چون نمونه های B و C این جنگنده هم تولید شده و نمونه Cداره تستهای عملیاتی روی ناوش رو طی می کنه). ضمناً نمونه های اسرائیلی هم دسامبر سال قبل تحویل داده شده و الان تقریباً یک ساله میشن. اما اسرائیل اولین کشور خارجی بهره بردار از این جنگنده نبوده. قبلش استرالیا، هلند و چند کشور دیگه هم اولین پرنده هاشون رو دریافت کرده بودند. ضمناً 2 سال قبل در ایتالیا هم اولین نمونه تولید شده F-35 در خارج از خاک آمریکا، از خط تولید خارج شد. اگر فرض کنیم که تا سه سال دیگه بتونیم سوخو 30 رو بخریم (تازه فرض کنیم)، تا اون موقع قطعاً اسرائیل و ترکیه چند اسکادران عملیاتی F-35 خواهند داشت که به احتمال زیاد باید امارات رو هم به این جمع اضافه بکنیم. تازه اگر عربستان هم قرارداد خرید ایگلها رو با لایتینینگ عوض نکنه، قطعاً با تایید خرید امارات، عربستان هم بالای 50 تا لایتینینگ سفارش خواهد داد.
جمعه 03 آذر 1396 - 19:08
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 6 کاربر از hossein به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: hasanali /crounus2000 /espadan /asd /natilues /alij /


تعداد ارسال ها: 115

پاسخ : 6 RE بررسی و قیاس دو جنگنده اف ۳۵ و تی۵۰
آخرین خبر در مورد F-35 اینه که دیروز جناب ترامپ در جمع گارد ساحلی آمریکا به تمجید از این جنگنده پرداخته. از اونجا که اصولاً ترامپ یک تاجره، باید گفت هدف اصلی ترامپ گسترش برنامه فروش این جنگنده به بقیه کشورهاست تا به این ترتیب هم پول زیادی رو جیب آمریکا سرازیر بکنه، هم کلی شغل در آمریکا ایجاد بکنه، هم وابستگی های جدید نظامی به محصولات به روز آمریکا رو در جهان گسترش بده و هم قبل از اینکه چینی ها محصولات ارزون قیمت نسل پنجمیشون رو به دنیا بفروشند، این بازار رو برای آمریکا تضمین بکنه. ضمناً هر چی فروش جهانی این جنگنده بیشتر بشه، هزینه های تولیدش هم کاهش پیدا می کنه که این برای ارتش آمریکا که قراره صدها فروند از این پرنده در انواع مختلفش رو به خدمت بگیره، خبر مسرت بخشیه! این از فواید انتخاب یک تاجر به عنوان رئیس جمهوره. داره حسابی اجناس آمریکایی رو به دنیا قالب می کنه تصویر: /weblog/file/forum/smiles/5.gif ترامپ برخلاف تمام خبرهای رسانه میلی ما، قطعاً یک رئیس جمهور 8 ساله و با کارنامه درخشان در آمریکا خواهد بود.
جمعه 03 آذر 1396 - 19:24
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 6 کاربر از hossein به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: hasanali /crounus2000 /espadan /asd /natilues /alij /


تعداد ارسال ها: 20

پاسخ : 7 RE بررسی و قیاس دو جنگنده اف ۳۵ و تی۵۰
نقل قول از crounus2000
اولین دریافت کننده اف35 اسراییل بود که تا الان 5 فروند تحویل گرفته
شما چطوری این همه اف 35 رو میگی تولید شده
شاید سفارشات خارجیش رو منظورتونه که با اینحال هنوز تحویل نشده


با سلام لطفا مراجعه شود به:
https://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_Martin_F-35_Lightning_II
http://1.irartesh.ir/dl/uploads/guest/151159016925071.pdf
http://1.irartesh.ir/dl/uploads/guest/151159016938342.pdf
شنبه 04 آذر 1396 - 09:35
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 4 کاربر از natilues به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: alij /asd /espadan /hossein /


تعداد ارسال ها: 841
نیروی زمینی ارتش ج.ا.ا

پاسخ : 8 RE بررسی و قیاس دو جنگنده اف ۳۵ و تی۵۰
نقل قول از natilues
با سلام خدمت دوستان عزیز
دوستان مستحضر هستند(؟) که T-50 پکفا فقط نمونه آزمایشی(prototype) که به تعداد 9 فروند تا به حال تولید شده اما f-35 لایتنینگ الان در همین زمانی که دارم نظرم رو میذارم (مصادف با تاریخ 96/9/1)عملیاتی هست و حدود 231 فروند تولید و در حال خدمت هست.


بله 231 فروند تولید شده ! Number built : 231 as of March 2017
اما این تعداد هنوز عملیاتی نشده
در حال حاضر فقط در اسرائیل در حال خدمت هست
امضاي کاربر :
شنبه 04 آذر 1396 - 15:10
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 4 کاربر از alij به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: natilues /asd /espadan /hossein /


تعداد ارسال ها: 20

پاسخ : 9 RE بررسی و قیاس دو جنگنده اف ۳۵ و تی۵۰
نقل قول از alij
نقل قول از natilues
با سلام خدمت دوستان عزیز
دوستان مستحضر هستند(؟) که T-50 پکفا فقط نمونه آزمایشی(prototype) که به تعداد 9 فروند تا به حال تولید شده اما f-35 لایتنینگ الان در همین زمانی که دارم نظرم رو میذارم (مصادف با تاریخ 96/9/1)عملیاتی هست و حدود 231 فروند تولید و در حال خدمت هست.


بله 231 فروند تولید شده ! Number built : 231 as of March 2017
اما این تعداد هنوز عملیاتی نشده
در حال حاضر فقط در اسرائیل در حال خدمت هست

231 فروند برای قشنگی تولید شده؟
شنبه 04 آذر 1396 - 15:26
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 2 کاربر از natilues به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: espadan /hossein /


تعداد ارسال ها: 841
نیروی زمینی ارتش ج.ا.ا

پاسخ : 10 RE بررسی و قیاس دو جنگنده اف ۳۵ و تی۵۰
نقل قول از natilues
نقل قول از alij
نقل قول از natilues
با سلام خدمت دوستان عزیز
دوستان مستحضر هستند(؟) که T-50 پکفا فقط نمونه آزمایشی(prototype) که به تعداد 9 فروند تا به حال تولید شده اما f-35 لایتنینگ الان در همین زمانی که دارم نظرم رو میذارم (مصادف با تاریخ 96/9/1)عملیاتی هست و حدود 231 فروند تولید و در حال خدمت هست.


بله 231 فروند تولید شده ! Number built : 231 as of March 2017
اما این تعداد هنوز عملیاتی نشده
در حال حاضر فقط در اسرائیل در حال خدمت هست

231 فروند برای قشنگی تولید شده؟

شما گفتید تولید شده و در حال خدمته در حالی که بحث اینه که چه تعداد در حالت فعلی عملیاتی هست !
در حال خدمت موقعی هست که تحویل کشور های سفارش دهنده بشه و پرواز کنه
امضاي کاربر :
یکشنبه 05 آذر 1396 - 11:05
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 3 کاربر از alij به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: espadan /hossein /asd /



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.




انجمن نظامی آی آر ارتش



سايت نظامي آي آر ارتش در مرداد ماه سال 1391 تاسيس و براي بالابردن معلومات نظامي پارسي زبانان جهان راه اندازي شده است.اين سايت به هيچ ارگان دولتي و نظامي وابسته نيست و کاملا شخصي مي باشد.تمامي حقوق مطالب براي سايت آي آر ارتش محفوظ مي باشد.
ضمنا کپي برداري از مطالب انجمن و سايت با ذکر منبع باعث خوشنودي ماست.



ايميل پست الکترونيکي مديريت سايت : ir.artesh@yahoo.com